Spennende samlings- og utstillingsarbeid

Mari Hildung

Det er spennende tider på Perspektivet Museum om dagen. Nyansatt direktør Marianne A. Olsen følger tett opp flere parallelle prosjekter som kretser rundt én og samme akse: Sara Fabricius, også kjent under pseudonymet Cora Sandel. Fabricius bodde i Storgata 95 noen viktige år av sin ungdomstid, noe som kontinuerlig vil prege museets program. Hennes sønn Erik Jønsson hadde tett kontakt med museet og da han gikk bort i 2016, ble det klart at en stor kulturhistorisk samling etter kunstneren sjenerøst skulle doneres til museet. Et større arbeid er satt i gang for å registrere alt fra bøker, møbler og smykker, til fotografier, skisser og utmerkelser. I arbeidet kommer det godt med at museet før nyttår mottok 146 000 fra Arkivverket for å ordne og registrere arkivalia etter Fabricius.

Fabricius har etterlatt seg et fantastisk kunstnerskap i form av både malerier og forfatterskapet, som er kanonisert som et av Norges 10 beste gjennom tidene. Hun har også en fascinerende livshistorie med lange opphold i blant annet Paris, Bretagne og Uppsala, men omtalte likevel Tromsø som «hjemme».

I Fabricius-samlingen har museet fått et fantastisk aktivum for å løfte kunstnerskapet og livshistorien, og ikke minst tilgjengeliggjøre dette for publikum gjennom en større utstilling som er planlagt i 2020. Frem til åpningen vil museet vise smakebiter fra samlingen under fanen «Saras spor», både på museet og i den digitale verden.